Za opóźniony/odwołany lot pasażerom przysługuje od linii lotniczej odszkodowanie.
Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
– gdy samolot został odwołany, a przewoźnik nie poinformował o tym co najmniej na 14 dni przed terminem lotu,
– gdy samolot opóźnił się co najmniej 3 godziny,
– gdy bagaż został uszkodzony, opóźniony, zgubiony,
– gdy nie zostałeś wpuszczony na pokład samolotu z powodu braku miejsc (pomimo posiadania biletu).
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku lotów czarterowych.
Ile musi opóźnić się lot, żeby dostać odszkodowanie?
Jaka kwota odszkodowania za opóźniony lot?
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od długości lotu:
loty do 1500 km | 250 euro |
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km | 400 euro |
wszystkie inne loty | 600 euro |
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Opóźniony/odwołany lot – co robić?
- złożyć pisemną reklamację do przewoźnika,
- jeżeli linia odmówi wypłaty odszkodowania lub nie odpowie w ciągu 30 dni – można zwrócić się do:
- Rzecznika Praw Pasażera (w przypadku lotów z Polski),
- ECK Polska (jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE),
- organu NEB – z kraju, z którego zaplanowany był wylot odwołanego samolotu (w przypadku lotów z innych lotnisk w UE). Jednak nie wszystkie organy NEB rozpatrują indywidualne skargi konsumentów.
Oznacza to, że obecnie nie ma konieczności występowania do sądu o uzyskanie odszkodowania za opóźniony/odwołany lot, co znacznie ułatwia proces jego uzyskania. W każdym bowiem wypadku, kiedy wypełnione zostaną opisywane wymogi, pasażer uzyskuje odszkodowanie.
Jakie prawa przysługują pasażerowi w razie opóźnionego lotu?
– zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym,
– posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
– zakwaterowanie w hotelu i transport między lotniskiem a hotelem, kiedy oczekiwanie na lot zastępczy trwa dłuższy czas,
– odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro (chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem).
Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie nie przysługuje, pomimo spełnienia ku temu ww. wymogów w nadzwyczajnych sytuacjach, do których należą:
- Złe warunki atmosferyczne;
- Klęski żywiołowe;
- Strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska;
- Destabilizacja polityczna
- Zagrożenie bezpieczeństwa;
- Ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego;
- Uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem);
- Ukryte wady produkcyjne samolotu.
Kiedy przedawnia się roszczenie o odszkodowanie za opóźniony lot?
Polskie prawo (ustawa prawo lotnicze) przewiduje roczny termin przedawnienia.
Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w uzyskaniu odszkodowania za opóźniony/odwołany lot, zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią (zakładka KONTAKT).