Czy sprzedającemu trzeba dostarczyć uszkodzone auto, by skorzystać z rękojmi?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Często zdarza się, że zaraz po zakupie samochodu ujawniają się w nim wady, o których sprzedający nie informował. W takim przypadku przysługuje nam prawo skorzystania z rękojmi.

W ramach rękojmi, w zależności od sytuacji, przysługuje m.in. prawo żądania nieodpłatnej naprawy wady, wymiany samochodu na wolny od wad, żądanie obniżenia ceny (zwrot kosztów naprawy samochodu), prawo odstąpienia od umowy (zakupu auta).

 

Czy jednak, jeżeli sprzedający zaoferował sprawdzenie pojazdu we własnym zakresie, od czego uzależnia możliwość wykonania nieodpłatnej naprawy, muszę dostarczyć mu samochód do jego warsztatu lub do miejsca, gdzie auto zostało kupione? Czy jeżeli chcę odstąpić od umowy sprzedaży samochodu, muszę dostarczyć je sprzedającemu na swój koszt?

 

Są to częste pytania, które pojawiają się w przypadku wystąpienia nagłej awarii w samochodzie i chęci skorzystania z uprawnień w ramach rękojmi.

Zgodnie z art. 561§ § 1 i 2 k.c., kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

Jeżeli natomiast dostarczenie pojazdu byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący zobowiązany jest udostępnić ją sprzedającemu w miejscu, w którym się on znajduje.

 

Co oznaczają te nadmierne utrudnienia?

W tym zakresie nie ma szczególnego przepisu, który wyjaśniałby tę kwestię. Także orzecznictwo sądów jest tu niejednolite.

Niektóre stanowiska wskazują, że w przypadku niesprawnych pojazdów, kupujący może skorzystać z lawety i jej kosztem obciążyć sprzedającego. Według innych, kupujący może zatrzymać auto do czasu zwrotu jego ceny przez sprzedawcę (wówczas przed sądem możemy wnioskować o zasądzenie kwoty obejmującej cenę auta, przy jednoczesnym zobowiązaniu powoda do zwrotu pojazdu sprzedającemu po uprawomocnieniu się orzeczenia).

 

Przed wyborem jednej z tych opcji, należy jednak mieć świadomość ryzyka, które niesie każda z nich. Przy dostarczeniu pojazdu sprzedającemu, narażamy się na „pozbycie się” go przez niego, co uniemożliwi biegłemu rzeczoznawcy oględziny (jest to standardowy dowód w tego typu sprawach). Nie będzie więc wtedy możliwa ocena, czy wady auta były istotne, kiedy się pojawiły itp. Z kolei zatrzymanie samochodu powoduje, że sprzedający może zarzucić nam bezumowne korzystanie z niego.

 

Aby więc skutecznie skorzystać z roszczeń z tytułu rękojmi, należy zachować wszelkie wymogi formalne, w tym ustawowe terminy i formę korespondencji ze sprzedającym.

 

Więcej na ten temat dowiesz się również z posta:

https://adwokatborowiecka.pl/co-robic-gdy-samochod-zepsuje-sie-zaraz-po-zakupie/

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie samochodu, które zepsuło się w niedługim czasie po zakupie , zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią (zakładka KONTAKT).

 

Zostaw komentarz

O nas

Kancelaria Adwokacka służy kompleksową pomoc prawną zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom uczestniczącym w obrocie gospodarczym, w szczególności spółkom prawa handlowego. Gwarantujemy profesjonalne doradztwo, wysoki poziom świadczonych usług, zaangażowanie w prowadzone sprawy. Naszym Klientom zapewniamy indywidualnie dobrany zakres pomocy prawnej, kierując się ich potrzebami i interesami.

Ostatnie wpisy

Skontaktuj się z nami
Kancelaria Adwokacka Łódź Adwokat Adrianna Borowiecka